zondag 20 november 2011

Vliegbewegingen

De sopraan en blokfluit mengen prachtig met de sonore klank van de bas en gamba’s in de ruime  akoestiek van de Michaëlskerk (*). De concentratie van de musici lijkt het publiek te biologeren. De traverso’s in het instrumentale  “O virgo” van Josquin Desprez (ca. 1450 – 1521) tillen me op en dragen me naar buiten.

19-11-2011: Kollen reageren alert op een vliegtuigje.

Gisteren stond ik niet ver hier vandaan bij de IJsbaan te genieten van het gekwebbel van meer dan duizend Kolganzen. Niet eerder zag ik er al zoveel in november. Het geronk van een vliegtuigje in de verte jaagt in Blokhoven-Oost nog een grote groep op de wieken. Een aanzienlijk deel daarvan landt vlak voor me. De code op een groene halsring laat me later weten, dat een deel van deze vogels vorige week nog in Duitsland foerageerde; een andere vogel zit al twee weken bij ons. Een volgend vliegtuigje zet alle ganzenhalzen recht overeind en jaagt uiteindelijke de hele meute de lucht in. Het geluid van al die vogels; indrukwekkend!  In het Westen, boven de Blokhovense-wetering, probeert een overmoedige Stormmeeuw een Slechtvalk te dissen. De grote valk gaat gretig op de uitdaging in en maakt er een enerverend kat en muis spel van boven de nevelige polder.

19-11-2011: Spreeuwen op de torenspits van de kerk aan de Brink


Spreeuwen zitten in het zonnetje op de torenspits van het kerkje aan de Brink te kwetteren. Ik ga weer terug naar binnen in die andere kerk, waar de "Schola Stralsundensis in de grote ruimte een wonderlijke, maar diep menselijke intimiteit weet te bereiken. Geraakt rijden we door de dichte mist weer terug naar Houten; natuur en cultuur vlakbij, we kunnen niet zonder !

(*) Dit concert werd georganiseerd door: Vrienden van het Bätzorgel" Schalkwijk

Geen opmerkingen:

Een reactie posten