vrijdag 1 maart 2013

Seizoen gesloten



Ik ben lekker warm getrapt voordat ik vanaf het uitkijkpunt aan het Tetwijkse fietspad een blik naar de  overkant van het spoor kan werpen. En dat is maar goed ook, de doorstaande noordoostenwind maakt het bij slechts een paar graden boven nul erg koud. De Kol- en Brandganzen daar zijn extreem alert. Is het “Zugunruhe” of worden ze door de wilbeheerseenheid op de huid gezeten? Bij het minste of geringste gaan de koppen in de lucht. Een verre mollenvanger of trekker waren eerder vanmiddag genoeg om ze een paar keer in paniek op de wieken te zien gaan. Frustrerend als je halverwege een jongen telling zit of nog niet zeker bent over de code van de kleurring die je in beeld hebt. In deze groep zitten drie geringde vogels. De oudervogel met twee jongen blijken oude bekenden: Op 16 januari afgelezen, in de sneeuw bij de Heul, en op de 19de samen met Siebe weer ontdekt langs het Wickenburghse pad. Daarna hebben ze een tijdje stroomafwaarts langs de Lek bij Lexmond gezeten. Er zal ook na vandaag nog wel een “kleurring’ voorbij kunnen komen, maar het echte ganzenseizoen zit er voor mij wel zo’n beetje op.

Ik doe een laatste jongen telling. Later in het voorjaar worden de getallen onbetrouwbaar. In totaal heb ik dit seizoen 4390 Kolganzen gecheckt op leeftijd. Exact 600 jonge vogels zaten daar tussen. Dat is 13.7% van het totaal. De gecontroleerde vogels zijn 21 steekproeven uit groepen van in totaal 12956 vogels. De foto van de fiere adulte Kolgans hierboven maakte ik een paar dagen geleden eigenlijk vooral omdat ik het zo'n prachtig dier vond. Maar de opname illustreert ook goed het verschil tussen de waakse oudervogel en de drie jonge beesten die er omheen grazen. En hoe meer ik over ze leer, hoe mooier ik ze begin te vinden. Je ziet niet alleen wat je ziet, je ziet ook wat je weet (inderdaad: Koos van Zomeren).
Tegen de wind in trap ik richting Schalkwijk. Langs het water van de ijsbaan (zie: IJsclub vooruit) zit een mooi paartje Grote zaagbekken.


Langs de Oosterlaakplas in mijn grootstedelijke dorp foerageren Scholeksters. Drie daarvan blijken geringd. Er is net genoeg licht om de codes te lezen. Een van de vogels zat op 25 februari nog bij Harlingen aan de Waddenzee. Hij had begrepen dat de winter inmiddels is afgelopen en dat er een nieuw, geheel ander, seizoen aan zit te komen en ging op pad.

1 opmerking:

  1. I am hoping to see a Whitefront this side of the water this winter as we did last, but it was only one amongst the greylags. Nice shot Sjerp.

    BeantwoordenVerwijderen