zaterdag 18 januari 2014

Na de Midwintertelling


Rond de walnoot achter de ijsbaan is een boombank gemaakt; een wat hogere gelegen en prima zitplaats om de laatste boterhammen te verorberen. Het was glibberen over een zeer kleverig mengsel van Blokhovense vette komklei en paardenstront om er te komen, maar ik had als beloning een mooi uitzicht op wat ganzen.

Met Gerard had ik de oostkant van de polder geteld. Een mooie groep Kollen aan het Overeind en veel beweging van ganzen boven de Lek zagen er veel belovend uit. Daarna werd het een stuk minder totdat we, na een tweetal Grote lijsters, een paartje Ooievaars ontdekten. Hollandse ooievaars in januari, ik heb er mijn vraagtekens bij. Ze zijn er nog en zou dat feit op zich al niet tot tevredenheid moeten stemmen? Maar dat is dan dan wel dankzij een soortbeschermingsplan en een fok en her-introductieprogramma. Dat wil zeggen: Dankzij ons dus. En hoeveel natuur kun je dan nog in zo’n waarneming beleven? Dit stel was er overigens goed voor gaan staan. Niet al te ver en het tegenlicht streek fraai door de opwaaiende halsveren. Tegenlicht: Dé uitdaging voor de digiscopende fotograaf en die ben ik deze keer maar eens aan gegaan:

18-12-2014 Pothuizerweg; paartje ooievaars in januari

In de verte tegen de Blokhovense wetering zit een groot pak ganzen; meest Kollen. Dichterbij zijn het er een stuk minder, maar er komen met een soort van regelmaat kleine groepjes invallen. Steeds een snelle blik met de kijker op elk clubje: “Alweer een gezinnetje”. Ik turf zodoende bijna 300 vogels op leeftijd en kom op 26% jonge vogels. Dat is veel en in elk geval meer dan ik dit seizoen waar ook geteld heb. Je ziet het trouwens wel vaker dat de gezinnen met jong grut wat geïsoleerd leven van de paren zonder. Soms zijn het net mensen.

18-12-2014 Polder Blokhoven Tetwijkse weg; gezinnetje Kolganzen.

De westelijke telploeg had het gelukkig druk gehad met het tellen van verre Kol- en Brandganzen en namen mooie soorten mee als Grote zaagbek, Slechtvalk en Steenuil voor de SOVON boekhouding.

24-januari-2014:
Voor een eerste indruk van de landelijke resultaten klik: NATUURBERICHT.

Meer info:
Over de 48ste midwintertellingen SOVON klik : HIER. 
Voor het meest recente jaarverslag van de wintervogeltellingen polder Blokhoven volg: Deze link.

1 opmerking:

  1. I have only seen one Stork, which appeared on the Fenland some years ago Sjerp.
    Ik heb alleen gezien een ooievaar, die enkele jaren geleden verscheen op de Fenland.

    BeantwoordenVerwijderen