donderdag 17 april 2014

De stemming van een Tureluur


Het is al weer een week geleden. De vogel liet ons verrassend dichtbij komen terwijl ze daar op een heiningpaal opvallend zat. Dat laat een broedse Tureluur niet vaak gebeuren. Maar misschien was ze dat ook niet. Ze nam een vreemde houding aan; zakte een beetje door de poten, alsof ze zich schrap zette om op te vliegen, maar leek in het beeld van de telescoop toch ontspannen. Soms drong een zacht roepen tot ons door. Later richtte ze zich wat op en sloot soms even haar ogen. Er zat nog een tweede vogel op de rij palen die haaks op deze staat. Hielden ze elkáár, of gezamenlijk juist óns, in de gaten? Wat beweegt deze ondoorgrondelijke weidesteltlopers toch? Kom er maar eens achter.

17-04-2014 Polder Blokhoven; expressieve Tureluur

In de vroege avond zit ik in beschutting van het hek dat is dichtgegroeid met oud riet, op bijna dezelfde plek als vorige week. Roepend komen twee Tureluurs laag over. Een paar minuten later steekt zo’n vijftig meter voor me een grijs steltloperkopje met rode snavel uit het gras. Het peilt de situatie met op en neer gaande bewegingen. Na lang aarzelen sluipt ze heen-en-werend, steeds meer in mijn richting. Ik heb geluk. Ondanks dat ik erg laag zit op m’n krukje, kan ik haar goed volgen met de telescoop, zelfs tot in de greppel. Ik dwing mezelf om steeds lager te zitten en “bevries”. Even lijkt de vogel ver naar rechts af te dwalen, maar ze keert op haar schreden terug en verdwijnt, erg dichtbij en op dertig centimeter van de greppelrand, "in de aardbodem". Ik probeer ruim om de pol, waarin ik het nest weet, heen te lopen om een stokje te plaatsen; het gebeurt zelden dat me een Tureluurnest zo maar in de schoot wordt geworpen. De vogel blijft lang zitten, maar stuift plots en luid roepend van haar nest. Het klinkt zeer verontwaardigd! Maar de vraag is: Is ze boos op mij, of op zichzelf, omdat ze zich op die groene klomp naast dat oude hek heeft verkeken? Ik zal er wel nooit achter komen.

Alle teksten en foto's ©Sjerp M. Weima 2014

4 opmerkingen:

  1. Wat een mooie foto's! Echt weidevogelen zo, ik kan even door jouw ogen meekijken! En jij probeert dan weer door de ogen van de tureluur te kijken - wie tuurt naar wie?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het blog leest als een spannend boek Sjerp. Inderdaad wat 'beweegt' zo'n vogel? Toch wel weer leuk dat je er weer een nest bij hebt. En mooie foto's natuurlijk.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Lieke, Marianne.
    Dat, over m'n schouder, mee laten kijken naar wat er buiten gebeurt, is precies wat ik met zo'n blog beoog.
    Het zien en het inschatten van het gedrag van de vogel is wat dit werk, aan de bescherming van weidevogel-legsels, zo spannend en leuk maakt.
    Met een groet,
    Sjerp

    BeantwoordenVerwijderen
  4. A great shot and what a good position to get him in Sjerp.

    BeantwoordenVerwijderen