donderdag 3 november 2016

Barstensvol Kramsvogels


031116 Everdingen-uiterwaard; Kramsvogels in Meidoornstruik

Je stapt naar buiten en een eerste groep trekt over. Bij de Schalkwijkse brug nog een keer zo’n koppeltje en dan zitten er aan het Overeind een paar in de top van een Linde te “tjakkeren”, als ik daar een groepje ganzen wat beter bekijk. En wanneer ik door ben gefietst naar de overkant van de Lek tot voorbij Fort Everdingen, juist: daar waar de uiterwaard dooraderd is met meidoorn-singels, is het meer dan duidelijk: Het bárst van de Kramsvogels.
031116 Everdingen; Kramsvogel verschalkt bes van Meidoorn,..
........... als een Koperwiek.
Ik verbaas me er over dat er nu al zoveel, zo vroeg, naar hier komen terwijl in andere jaren we ze pas in januari in dergelijke aantallen op het valfruit in de boomgaarden zien verschijnen. Wat zet hun beweging in gang of weerhoudt ze daarvan? Is het de beschikbaarheid van voedsel? Worden er in sommige jaren veel meer jongen geboren dan in andere? Is er langdurig oostenwind nodig om hen onze kant op te drijven? Of moet dat allemaal bij elkaar komen om te zien wat ik hier nu zie? Heel intrigerend, maar eigenlijk doet dat er niet toe. Je voelt de verwachtingsvolle beweging die in de lucht zit en ziet de massaliteit daarvan in de honderden vogels die zich tegoed doen aan de donkerrode bessen van de Meidoorns.
Alle teksten en foto's ©Sjerp M. Weima 2016

3 opmerkingen:

  1. Hallo Sjerp,
    Ik weet ook niet waarom. Misschien is het in Scandinavië erg koud aan het worden... Maar ik zag vandaag ook twee groepen in totaal minstens 200 kramsvogels!(Haarzuilens) Het winterfeest kan beginnen! Wat heb je prachtige foto's van ze gemaakt zo tussen de bessen.
    groet,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Maria.
    Dank voor je reactie. Wie weet wat er nog meer voor moois uit het Noorden onze kant op komt. We kijken er naar uit!
    Met een groet, Sjerp

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig Sjerp! Ook hier vandaag de eerste Kramsvogels gezien in polder Groot Mijdrecht, wel allemaal op grasland en niet zoals bij jou op die mooie bessen. Maar ik wacht af, het hangt in de lucht....

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen