zaterdag 15 april 2017

Winst- en verliesrekening


Het is niet dat natuur de laatste jaren alleen maar verlies draait en er geen positieve ontwikkelingen zijn. Dat is het probleem niet. Maar houd er geen boekhouding van bij en erken wat er gebeurt. Lang denk je dat je de enige bent die er last van heeft, dat bleek niet het geval. Ik zou hier kunnen schrijven over “landschapspijn”; recent is dat door anderen al veel gedaan en erkent wat ik al lang voel en zie gebeuren, zeker ook hier in polder Blokhoven. Ik zal het concreet maken. Een bevriende weidevogelaar schreef me een berichtje naar aanleiding van mijn ervaring hieronder: “Wat een leegte toch in de polder Sjerp. Ik heb pas nog het klompen-pad gelopen en toen viel mij dat ook al op. Pas bij het Amsterdam-Rijnkanaal de eerste Grutto's (van de Hoon) te horen”. Voor mijn vijftiende seizoen liep ik gisteren het land op van het bedrijf waar ik heel veel mooie uren heb gestoken in bescherming van weidevogels. Behalve drie Zwarte kraaien en 60 Nijlganzen trof ik er géén vogels. Drie jaar gelden nog 8 paartjes Kieviten (op gras!!), 3 Grutto’s wat Tureluurs en soms een paar mooie Gele kwikken (Neem nog eens een kijkje bij de blogs die ik er hier eerder over schreef). Vorig jaar legsels van Grutto (1) en Tureluur (2) die allen overstuur gingen. Ik ga daar niemand de schuld van geven, de oorzaken zijn bekend. Maar probeer er maar eens mee te dealen als daarbuiten je hart en ziel ligt, dat vergt nogal wat levenskunst.

150417 polder Blokhoven: Bergeenden op fortificaties van het Werk a.d. Groene weg.

En echt, ook goeie ontwikkelingen beleef ik volop: ‘k Heb de neiging nogal eens van de fiets te stappen om een Buizerd wat beter te bekijken, zo gewoon waren ze eerder niet. En ik veer op bij het Havik-alarm van Zwarte kraaien, die imposante jager was lang erg zeldzaam in Nederland. Een polder vol van de winterganzen; je mag me er beslist voor wakker maken. En neem nou al die Bergeenden die we vandaag tegenkomen, hier op het Werk aan de Groene Weg, bij ons vaste rondje wintervogels tellen. Die had je vroeger niet. En natuurlijk valt het me op dat er deze lente veel Zwartkopjes zingen en geniet daar erg van. Maar het een compenseert het ander niet. Deze natuurervaringen passen niet in de spreadsheet van een jaarrekening waarbij je het verlies tegen de winst weg kan laten vallen en “onder de streep” gaat kijken wat je overhoudt.
221016 Zwartkop in onze achtertuin
 

  Alle teksten en foto's ©Sjerp M. Weima 2016

2 opmerkingen: