donderdag 2 juni 2011

“Wie-flikt-me-dit?”

Niet echt zeldzaam, maar door hun nachtelijke en verborgen manier van leven zie je ze vrijwel nooit; Kwartels.  In sommige jaren zijn ze schaars, dit jaar worden ze op veel plaatsten in Nederland gehoord. Ook de vrijwilligers van de “Houten Snip” (klik:  HIER voor meer info) werden in polder Blokhoven de laatste dagen  verrast door het geluid van dit door de ZO wind gedreven boerenlandvogeltje. Vorige week zag ik er voor het eerst van m'n leven één een kort stukje voor me uit vliegen. Maar het is waarschijnlijker dat een eerste kennismaking als volgt zal verlopen:
Je tuurt in de open polder in de avondschemer over het hoge gras van een nog niet gemaaid perceel, of staat aan de rand van een akker wintertarwe van de avondlucht te genieten. Langzaam dringt een vreemd fluit-tikkend geluidje tot je door. De richting en afstand tot de bron zijn moeilijk te peilen en het klinkt alsof het door een amfibie wordt gemaakt. Maar die zitten niet midden op een droge akker of weiland  te kwaken. En wanneer je je afvraagt: “Wie flikt me dit”? herinner je je dat in de vogelgids het geluid van een roepend Kwartelmannetje fonetisch wordt weergegeven als: “Kwík-me-dit”.  Je bent een biologerende ervaring rijker !
Klik HIER voor een link naar de digitale vogelgids van Vogelbescherming Nederland met een geluidsfragment.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten