dinsdag 25 december 2012

Geschrokken



Eerste kerstdag en eindelijk een beetje zon op de polder. De ganzen voor me zijn alert. Vooral rechts, richting de boerderij aan het Tetwijkse pad, blijven de koppen maar omhoog gaan. Loopt daar volk op het erf? Nee, er sluipt een grote grijze zwaargebouwde kat door het land; een verwilderde of van een boerderij? Vaak maakt het niet veel verschil. De Kolganzen houden het beest goed in de gaten, maar gaan niet op de wieken. Buizerds scheren laag over het land en bevechten elkaar de beste heiningpaaltjes. Wanneer zo’n roofvogel plotseling te laag over komt, gaat een groepje ganzen kort op de wieken om snel weer elders neer te strijken. Meer naar het zuiden zit nog een mooi groepje Kol- en Brandganzen. Ik pak mijn spullen, trap een stukje verder het fietspad af, zoek opnieuw een beschut plekje en laat de vogels aan mijn aanwezigheid wennen. Ook hier valt me op, dat er aanmerkelijk meer jonge vogels in de groep zitten (18%) dan ik eerder dit seizoen turfde (zie: Reproductie). Nu is het een Grote zilverreiger die van achter het Olifantsgras opduikend voor geschrokken weg sprintende ganzen zorgt.

Boven het Werk aan de Groene Weg wint cirkelend een grote roofvogel hoogte. In een paar seconden registreer ik: groot beest, lange vleugels, gespreide vorkstaart, lichte vlekken in de hand: Rode wouw! Langzaam drijft de sierlijk draaiende vogel af naar het zuiden, totdat… een Slechtvalk opduikt en hem begint te bestoken. Samen veranderen ze, duikend en afwerend, van koers, komen over me heen, jagen alles wat er aan ganzen in Blokhoven-W aanwezig is de lucht in, om uiteindelijk boven het Overeind uit het zicht te verdwijnen. Spektakel.

Er trekt een bui over die een regenboog achterlaat naast het silhouet van de Michaelskerk, te “beginnen” bij een paar balen kuil. Geen ster helaas. Maar je kunt het toch als een oeroud en hoopvol teken duiden. Zeker nu het water tot de boorden van de sloten en de wetering staat (zie: Genesis 9 vers 11 e.v.).


Alle teksten en foto's ©Sjerp M. Weima 2012

PS: Een dag later kreeg ik een e-post van Michiel n.a.v. dit blog. Hij had ook op eerste Kerstdag, tijdens een rondje hardlopen een Rode wouw over Houten zuid zien komen. Moet bijna wel dezelfde vogel zijn geweest.

1 opmerking:

  1. Gefeliciteerd met de mooie waarneming van de Rode wouw, en dan nog wel in gevecht met een Slechtvalk. Leuk hoor!

    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen