maandag 5 mei 2014

Tussen de balen


Zaterdag zijn er een paar percelen gemaaid. De balen liggen in folie gewikkeld klaar om binnen gehaald te worden. Ze bieden een mooie dekking aan deze weidevogelaar. Daarenboven: Er is weer uitzicht! En het is dan wonderlijk om waar te nemen hoe snel de natuur reageert op de gewijzigde omstandigheden. Een Torenvalk gebruikt zo'n baal als uitvalsbasis voor de muizenjacht. Zelfs ik kan de holen nu open en bloot in de zode zien liggen. Geïnspireerd door de gekortwiekte vegetatie zijn de Kieviten weer aan het baltsen geslagen terwijl soortgenoten al hun kuikens bewaken. Tussen de balen prikken Scholeksters en Grutto’s naar voedsel in de harde klei.


05-05-2014 polder Blokhoven; Grutto neemt de benen.


Ineens klinkt er alarm. Er ontstaat pure paniek, mag ik wel zeggen. Een grote valk duikt op een groepje Regenwulpen dat bij de achterbuurman naar voedsel zoekt. Maar de aanvaller aarzelt en verlegt haar koers richting spoorbaan. Met de kijker volg ik de Slechtvalk vrouw die duikt naar “iets” op de grond. Ze mobiliseert  daarmee de gehele weidevogevogelbevolking, die haar daarna hardnekkig blijft bestoken. De Grutto’s voor me hebben zich van schrik gedrukt. Nooit eerder heb ik zulk gedrag bij hen gezien; verstijfd liggen ze met hun buik op de grond.

Langzaam keert de rust terug. Om me heen ontspant de weidevogelwereld zich en komt weer in beweging. Twee hazen trekken sprintjes naar elkaar en hebben niet in de gaten dat ze worden bekeken. Zelden heb ik hier in de wei zo comfortabel gezeten. Misschien kunnen de boeren wat vaker een paar van die balen laten liggen als ruggensteun voor de vergrijzende populatie weidevogelbeschermers? 

Alle teksten en foto's ©Sjerp M. Weima 2014

3 opmerkingen:

  1. Hallo Sjerp,
    Wat een boeiend verhaal. Ik zag het allemaal voor me. Alleen ben ik altijd bang dat met het maaien een hoop jonge Grutto's mee de balen ingaat ;-( Hopelijk is dat hier niet gebeurd. Fascinerend dat de Grutto;s ook plat op de buik gaan bij gevaar. Wist ik niet.
    groet,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Maria. Dank voor je reactie.
      Dit jaar werd er hier zo vroeg gemaaid, dat er nog geen jonge Grutto's liepen. Die beginnen nu te komen, maar hebben in de buurt percelen met uitgesteld maaibeheer tot 1 resp. 15 juni.
      Met een groet, Sjerp

      Verwijderen
    2. Hoi Sjerp,
      Gelukkig maar! Bedankt voor je toelichting.
      groet,
      Maria

      Verwijderen