donderdag 19 januari 2023

"Het is een kleine wereld"

 

18-01-2023; De Reede Houten: Brandgans YHBU met partner en 2 (of toch 3) jongen.

Is voor: Wanneer we een bekende uit een totaal andere omgeving onverwacht tegen het lijf lopen.

Of voor: Dat onverwachte berichtje in m’n e-post inbak, van een al lang uit het oog verloren vriend. Hij was in de levensloop van een door hem “afgelezen" Lepelaar mijn naam tegen gekomen en had m’n e-postadres opgesnord. Veel gebeurd ondertussen. We maakten een afspraak voor een gezamenlijk excursie. Voor wie het nog niet wist: Vogels kunnen mensen verbinden. 

Locaties Brandgans YHBU; de rode spelden zijn van mij.

Voor veel Brandganzen is de wereld behoorlijk groot; die loopt van Spitsbergen naar Nederland of van Kolguev (da's bijna Siberië !) naar Nederland. Het lijntje van Bossenwaard (IJsselstein) naar een van de laatste stukjes groen tussen bedrijvenpark de Reede (Houten) en het Amsterdam – Rijn kanaal zal voor een Brandgans nog geen 5 minuten vliegen zijn geweest. Toch kon ik een glimlach niet onderdrukken. Sta ik in een Live Atlas blokje (Voor meer info: HIER) waar genoemd restje groen juist binnen valt, ganzen te tellen, schuift ineens Brandgans YHBU in beeld ! Want gisteren zag ik hem nog in de Bossenwaard (voor mij toch gauw een half uur flink doortrappen). De vogel leek me in goeden doen; met partner én tenminste twee jongen. “’t Is een kleine wereld”.

Alle teksten en foto's ©Sjerp M. Weima 2010 - 2023 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten