zondag 3 april 2011

Eerstelingen

Belangrijke gebeurtenissen in mijn leven maak ik maar één keer voor het eerst mee. Maar in de natuur, is gelukkig een cirkelbeweging gaande die je de gelegenheid biedt een eerste gebeurtenis vaker te beleven. Zo waren er de afgelopen week m’n eerste Boerenzwaluw (31 maart), m’n eerste Zwartkop (2 april) en m’n eerste Fitis (1 april). Het ijle melancholiek dalende wijsje van dat laatste grijsgroene zangertje, dat een vedraaid lange reis achter de rug had, hoort thuis in juist lichtgroen uitbottende meidoorns en prunus struiken. Het bracht bij mij het voorjaar definitief binnen.


De Holenduif (doffer) maakt er werk van
om z’n partner aan haar biologische verplichtingen
te herinneren. Hun eerste legsel zullen ze
waarschijnlijk leggen in één van de
stokoude knotessen aan de slootkant.


Gisteren zag ik ook de eerste tekenen van broedgedrag van Grutto en Tureluur in polder Blokhoven. “Weidevogelen” met een telescoop; sommigen vinden het niks. Ik soms ook, maar nu was ik er, zonder ze te verstoren, getuige van hoe de Grutto man een vers gekrabde nestkuil aan zijn partner toonde. Hij richtte de witte onderzijde van zijn staart omhoog en strekte z’n snavel laag over de grond. Onweerstaanbaar voor haar, want ze trok een sprintje en kwam kijken. Maar ze kroop nog niet in de pol die hij voor haar had uitgekozen; volgende keer beter. Plots stoof een Kievit van haar nest om een Tureluur te verjagen die in de pol vlakbij het Kievitsnest een plaats voor haar nageslacht zag. Uiteindelijk zullen ze wel aan elkaar wennen. Grote kans dat de Tureluurs de alerte Kieviten zullen gebruiken als schildwacht voor hun goed verborgen legsel. De eerste twee Kievitsnesten zijn inmiddels gemarkeerd omdat de koeien een stuk dit perceel op gaan. 't Is lente !!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten