vrijdag 31 december 2010

Eindejaarspolder

29 december 2010: Het matige Z.O. windje blaast over de besneeuwde polder en maakt het koud. Ik sta aan het begin van de Tetwijkseweg om te kijken hoe ik het best de polder in kan gaan. Het is wat nevelig; ik zie de zwarte silhouetten van ganzen die in een paar dicht opeen gepakte groepen achter de ijsbaan grazen. De weg is nauwelijks befietsbaar laat staan het pad rond de ijsbaan. Van onder de bomen daar heb ik beter zicht op de vogels. De Kolganzen hebben de kaalgeblazen stukken weiland opgezocht. Daartussen zoeken Stormmeeuwen en een enkele Blauwe reiger naar een insect of geleedpotige. In de verte ruziën twee Buizerds en een Zwarte kraai om een kadaver. Langzaam komen de grazende Kollen dichterbij. In de groep rechts van me herken ontdek ik 3 Toendrarietganzen. Je haalt ze tussen de kollen uit door hun donkere koppen. De vogels zitten erg dicht op elkaar en bewegen weinig, een deel van de vogels zit zelfs te pitten. Hoe ik ook speur, ik  kan er geen andere soorten of kleurringen uit halen. Klik HIER voor meer informatie over kleurringen bij ganzen.  Na een kopje hete thee bagger ik terug naar de weg om mijn geluk elders te beproeven. Via het Overeind fiets ik naar de Heul. Achter de laatste boerderijen zit een flink aantal ganzen op de maïsstoppel. Vanaf de Pothuizerweg heb ik redelijk zicht op de groep. Ik tel een kleine 1000 Grauwe ganzen en bedenk dat ik zelden zo’n grote groep Grauwe bij elkaar heb gezien. Een plotseling geraas van de silo’s van v.d. Gorp jaagt vanuit de dorre nog staande mais nog eens 1500 Grauwe ganzen de lucht in: Da’s dan 2500 !!. Een “toeterende” Toendrariet draait een rondje mee. Plotseling ontdek ik een Grauwe gans met halsband. Nog niet eerder gezien bij deze soort. Ik kan hem goed aflezen en een foto maken. Wanneer je dan thuis achter de PC zit, weet hoe beroerd het licht was en hoe ver de vogel zat, lijkt het wel digitale zwendel wanneer ik zelfs de gekleurde pootring op het scherm kan lezen. Grauwe ganzen hebben de naam honkvast te zijn. Dat klopt voor deze vogel maar ten dele. Mevrouw is op 17 juni 2009 geringd door Berend Voslamber in de Deelen in Friesland. Haar ring werd 5x afgelezen in FRL. Na een uitstapje naar DK keerde ze snel terug naar het “Hytelãn”,  om nu in Blokhoven te verschijnen. SOVON onderzoeker Romke Kleefstra werd in Vogelnieuws #6 December 2010 geïnterviewd over dit project.

29-12-2010: Geringde Grauwe gans in polder Blokhoven. (Klik op de foto voor meer detail)

Na een kopje thee scan ik nogmaals maïsstoppel af en ontdek de donkere kop van een forse Toendrariet, ernaast liggen nog 3 vogels en door een gat in een beukenhaag zie ik nog een donkere kop met daaronder een gele ring met zwarte letters. Deze combinatie heb ik nooit eerder gezien, de adrenaline gaat stromen. Met moeite lees ik de ring en fiets een stukje verder om beter zicht op de vogels te hebben. Het namiddaglicht wordt al een stuk minder, maar de eerste aflezing wordt bevestigd. Deze Toendragent werd op 10 februari jl. door de gebroeders van Schoten en Gerard Muskens bij Lith geringd, daarna in NO-duitsland en voor het laatst op 26 maart in Polen gezien, nu een seizoen later in onze polder. Waar zou hij hebben gebroed

Fuzzy foto van Toendrarietgans met gele kleurring. (Klik op de foto voor meer details)















Een Schalwijker passant stopt zijn auto en vraagt of ik iets bijzonder heb gezien. Het is altijd weer leuk om buurtbewoners te laten delen in je enthousiasme voor wat er aan natuur in polder Blokhoven valt te beleven. 2 Grote bonte spechten vliegen roepend over, ze worden van onder door het sneeuwdek uitgelicht.
Waarneminen van bovenstaande Toendrarietgans
Met 2 aflezingen van ringen, bij soorten waar ik dit nooit eerder had gedaan, op zak fiets ik tevreden naar huis. Het is sowieso een leuk vogeljaar geweest met:
  • Leuke ontmoetingen en gesprekken, langs de kant van de weg of op het achtererf.
  • Een nieuwe manier van werken in de weidevogelbescherming.
  • Veel geleerd over meeuwenherkenning.
  • 3 nieuw soorten zelf thuisgebracht. Zwartkopmeeuw, Pontische meeuw en (in Blokhoven) een Zwarte Ibis.
Ik ben al weer benieuwd wat er in 2011 te ontdekken en beleven valt?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten